Followers

Thursday, May 8, 2008

SePaNg SaTu PeNiLaIaN

Apa dah jadi dengan negeri Selangor diibaratkan sebagai negeri yang memang pentingkan ” rakyat ” serta menjaga kebajikan rakyat yang selama ini memang menjadi doktrin manifesto Parti barisan Pakatan Rakyat. Mereka mementingkan kebajikan semua kaum tanpa mengenal etnik itu sendiri. Hasilnya kini dapatlah kita lihat projek mega pertama mereka adalah Projek Kinzir Rakyat (PKR). Bukannya saya hendak membatalkan hasrat murni barisan Pakatan Rakyat tetapi secara logikalnya projek ini tidak mendatangkan faedah kepada orang ramai. Kita di Malaysia ini memanglah kena pikir tentang kelompok kaum utama kerana kita memang bergantung diantara satu sama lain akan tetapi dasar drastik yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri Selangor telah memberikan satu impact yang besar terhadap keadaan perpaduan Negara yang selama ini kita kecapi dengan kedamaian.

Review of Singapore Pig Farming Policy

In 1984, the Government of Singapore reviewed its policy on pig farming and decided to phase out pig farming by 1987 instead of 1995. The decision to phase out pig farming early was based on the fact that the limited land and water resources that Singapore have, should be used for housing and industry. Another important factor was that in a small city-state like Singapore, pig farms built too close to the urban areas with its associated mal-odour were unacceptable to city dwellers.
http://www.fao.org/wairdocs/lead/x6105e/x6105e10.htm

Melihat daripada sudut keadaan sepang sekarang ini yang sedang membangun, projek MEGA ini bakal menyekat pembangunan yang sedang rancak atau drastik sekarang ini berlaku di Sepang serta kawasan sekitarnya. Jika projek ini dilaksanakan oleh kerajaan negeri kita takut apa akan jadi dengan beberapa pembangunan yang akan dijalankan serta yang telah dibuat di kawasan itu.

Apa akan jadi dengan:

1) Pembangunan Sepang Gold Coast






2) Kuala Lumpur International Airport (KLIA)





3) Sepang Circuit (SCI)





4) Putrajaya


Apa akan jadi kepada kawasan-kawasan diatas ini kerajaan telah berbelanja jutaan ringgit untuk tujuan pembangunan malahan juga ianya juga dapat menjana peluang ekonomi yang tinggi sebagai contoh litar sepang. Walaupun dahulunya pembinaannya telah mendapat tentangan daripada parti pembangkang akan tetapi sekarang mereka pun datang tengok F1..!!!
Cuba kita fikirkan apabila ada ladang babi di sepang ianya akan menyebabkan bau busuk tak kira la kalu nak buat pertanian moden ke macam mane ke memang tak boleh lari babi dengan busuk tu.. kalu tidak dah lama dah Lee Kuan Yew dah praktikan pertanian babi moden di Singapura. Mereka lagi maju dari sudut R&D dalam bidang pertanian namun kenapa mereka tak menjalankan projek ternakan babi moden ini dahulu..


Kita yang duk terhegeh-hegeh nak buat untuk apa. Ada seorang pemimpin PR kata kita buat ladang babi ini adalah untuk tujuan amal Jariah maklum la orang cina kat selangor tu kan ramai permintaan babi tinggi dan tu yang buat ternakan babi tu...... dan lepas tu terdengar pulak ternakkan babi ni nak buat kormesil pulak nak eksport ke China untuk menjana pendapatan negeri.. adusssss.. mana satu yang betul ni..
Melihat dari sudut kesannya ternyata pembangunan projek MEGA ini bakal menyekat pertumbuhan kawasan sepang sekaligus akan mengakibatkan seluruh pertumbuhan ekonomi serta pembangunan di kawasan sekitar tersebut bakal terbantut.. sama-sama lah kita duduk berbincang agar penyelesaian dapat dilakukan supaya kita dapat menikmati keputusan yang berpihak kepada semua orang dan bukannya seorang...

Kepada rakan-rakan seperjuangan, marilah kita fikirkan apa yang bakal terjadi di kawasan selangor khususnya sepang itu sendiri.. jangan dah terhantuk barulah nak tergadah..!!!!!!!!!

@ pejuangan ku masih perlu diteruskan!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

Karpal Singh - Singh Is King

Karpal Singh - Singh Is King
mamat ni dah nyanyuk dah.. emm jalan pun dah tak boleh dah.. ada hati nak jadi KING... Samdol ada la.. Muka mcm Dogong Afrika ada pulak keinginan nak jadi King... Baduwa Rascall.... !!!

Wild Dogs !!!!

Wild Dogs !!!!
Memang Bahaya, Memang Liar dan Sememangnya GANAS!!!! ( Kurap pun ada)

DRAGONBALL MALAYSIA

DRAGONBALL MALAYSIA

ROAD TO BUKIT SEMALBAU

ROAD TO BUKIT SEMALBAU
kini filem terbaru arahan Anwar Baba yang memaparkan kisah kehidupan haiwan di Bukit Selambau. Mereka seronok berada di sana sehinggalah kedatangan BaBi ( suara latar Tressa Kok) yang cuba untuk merampas kuasa Singa ( suara latar Anwar Ibrahim) dan mahu menjadi raja di kawasan Bukit Selambau itu. Apakah kesudahannya??? marilah sama-sama kita saksikanya di pawagam yang berdekatan