Followers

Tuesday, June 30, 2009

Kenapa Berhala Bukan Masjid - Luahan Hati Seorang Remaja Berusia 19 Tahun Terhadap Kerajaan PAS di Kelantan

( Kenapa Berhala yang menjadi mercu tanda negeri Kelantan sedangkan ianya menunjukkan kemegahan Agama budha yang sememangnya bukan agama bagi Nik Aziz)

Artikel ini shahboy ambil dari blog rakan-rakan(link). Melihatnya mempunyai siknifikan yang penting supaya rakan-rakan blogers tahu akan apa sebenarnya yang telah berlaku pada negara kita khususnya Agama Islam. Shaboy memasukkan gambar yang begitu Eksklusif lihat dan tolong sebarkan. Ini adalah kebenaran dan bukan rekaan fakta. Salam

Assalamualaikum wbt. Saya memohon maaf jika artikel saya ini tidak berkaitan dengan tajuk, tetapi saya ingin juga menulis bagi meluahkan pandangan saya dalam arena politik kerana sesungguhnya agama dan politik tidak boleh sesekali dipisahkan. Sebelum saya meneruskan, saya minta setiap pembaca menggunakan akal bagi membuat keputusan kerana itulah gunanya akal. Saya adalah pelajar yang berasal dari Kelantan dan bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Umur saya adalah hampir seusia dengan pentadbiran Pas di Kelantan iaitu 19 tahun. Datuk dan moyang saya adalah imam di sebuah kampung dalam daerah Pasir Mas/Tumpat. Setentunya keluarga kami adalah penyokong Pas yang amat setia sehinggakan TG Nik Aziz sendiri pernah beberapa kali menggunakan rumah antara ahli keluarga kami bagi mengadakan ceramah Pas.

Namun akhir-akhir ini keluarga kami agak 'pening' apabila memikirkan telatah beberapa pemimpin Pas yang seolah-olah sanggup menggunakan agama bagi meraih undi. Inilah yang menyedihkan kami. Selama Pas bertapak di Kelantan, setahu saya Pas tidak pernah membina sebuah masjid pun bagi menjalankan syariat Allah di bumi Kelantan. Kami sememangnya boleh menerima kenyataan bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai wang kerana kerajaan Pas adalah kerajaan yang bersih.

( Apakah sebenarnya tujuan Kerajaan PAS dengan membina berhala ini. Sedangkan sepatutnya PAS memperjuangkan Agama Islam. Dimana Perginya Ketertinggian martabat Agama Islam????)

Oleh itu keluarga kamilah antara keluarga yang aktif memberi sumbangan terhadap pembinaan masjid dan pembangunan beberapa sekolah tahfiz termasuk menyediakan tanah untuk membuat fasiliti dan tidak kurang juga sumbangan kewangan kerana keluarga kami diberi kurniaan rezeki yang murah dari Allah SWT. Tetapi kami agak terkilan apabila 'berhala' kaum Buddha begitu aktif dibina di Kelantan. Dan yang lebih menyedihkan saranan Rasulullah SAW agar 'berhala' ini dibina lebih rendah dari menara masjid seolah-olah tidak dijalankan di negeri yang kami banggakan sebagai Serambi Mekah.

( Kenapa perlu dibina dua patung berhala, sedangkan kita tahu penduduk kelantan majoritinya orang Islam. Mungkin PAS berasa megah dengan pembinaan berhala ini!!!!!!)

Seingat ayah saya, semasa kerajaan BN mentadbir Kelantan, permohonan kaum Siam untuk membina sebuah berhala di Kampung Berok, Pasir Mas tidak diluluskan kerana ketinggiannya yang agak menonjol. Lalu setelah dipohon lagi, maka kerajaan BN meluluskan dengan syarat;

1. Berhala itu tidak boleh dibuat menegak, tetapi perlulah dibaringkan.
2. Berhala hendaklah terlindung agar tidak mengganggu kaum Melayu di sekitarnya.

Tetapi di bawah kerajaan Pas mentadbir semakin banyak projek 'berhala' yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.

( Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat Kelantan)
(Islam tidak lagi dipandang tinggi di negara kita kerana ada orang yang mengaku diri mereka ISLAM sangum mengagungkan Agama lain dari agamanya sendiri. Ku berserah pada mu Ya Allah!!!)

Jadi kami agak terkilan, tetapi memandangkan kami inginkan sebuah kerajaan Islam, maka kami masih lagi menyokong kerajaan Pas, bahkan moyang kami telah mendermakan seutas tali lehernya yang bernilai beberapa ribu ringgit ketika ceramah Pas yang dianjurkan ketika saya di sekolah rendah sebagai tanda sokongan. Tahun demi tahun berlalu dan sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan berhala dekat dengan 'Kok Keli'. Dan apa yang menyedihkan lagi TG Nik Aziz sendiri yang datang merasmikan beberapa majlis keagamaan.

Kemudian sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan terbaru 'berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Atas dasar ingin tahu, demi Allah, saya, ayah, ibu dan adik lelaki telah pergi ke wat Siam di Kampung Tawang yang menempatkan berhala yang terbesar di Asia Tenggara.

(Berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok)
(Tidak perlu untuk membina setinggi-tinggi berhala ini.. ini adalah menjunjukkan bertapa kukuhnya Ajaran Budha di Kelantan. Bernarkan nik Aziz setuju dengan Agama Budha ini.. Mana perginya Kubah-kubah masjid.. Ingat Rakan-rakan kita masih lagi ditindas di selatan Thailand. Mengapa kita perlu mengagungkan Ajaran ini. )

Ditakdirkan Allah, kami telah diberi penerangan oleh saminya sendiri yang datang kepada kami setelah melihat kami melawat berhalanya. Pakaian sami itu berwarna putih.

Menurut tok sami itu ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan. Ketinggiannya melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat. Menurut sami itu lagi kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60 RIBU RINGGIT melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Kami terkesima mengapa dengan mudah peruntukan diberikan untuk membina berhala, sedangkan Nabi Allah Ibrahim sendiri dengan kudrat Baginda memusnahkan berhala.

Tok sami itu memberitahu, bahawa pelancaran perasmian tokong Buddha itu akan disempurnakan oleh TG Nik Aziz sendiri pada 6 Jun 2009. Kami pun mengambil keputusan untuk pergi sekali lagi pada 6 Jun. Tetapi Datuk Anuar Tan yang datang merasmikan kerana menurut orang kampung TG Nik Aziz ditegur oleh beberapa tok guru pondok agar tidak terlalu menonjolkan diri di rumah ibadat Siam. Kami diberitahu kos pembuatan patung itu sahaja melibatkan belanja lebih daripada RM2 juta. Kami terkesima. Kami terfikir syiar manakah ini? Hari demi hari berlalu, namun hati kami masih lagi pada Pas.

"Kami mahukan sebuah parti Islam," desis hati kami. Pas telah sedarah dan sedaging dengan hati kami. Kami pejamkan sebelah mata. Ditakdirkan ayah dan adik saya pergi menggunting rambut di sebuah kedai gunting warga Siam.

Terkeluar hal politik ketika borak. Ayah saya menanyakan beliau (tukang gunting) parti manakah yang disokong ketika pilihan raya dulu. Maka tukang gunting Siam itu mengatakan beliau menyokong Pas kerana tok sami mereka berpesan jika Pas menang sekali lagi pembinaan berhala yang besar akan diluluskan dan peruntukan akan diberi. Kami benar-benar terkejut. Allah Maha Besar telah meletakkan keraguan dalam hati kami. Sebagai seorang yang berpelajaran dan diberi akal, saya telah memujuk hati saya sendiri agar menjadi 'neutral' dan membuang sebentar rasa taksub saya terhadap Pas.

Ianya memang sukar, tetapi saya gagahkan jua. Saya berfikir dalam isu berhala, 'parti' manakah yang benar-benar membela Islam di dalam isu yang sememang besar. BERHALA!!!

Saya dikejutkan lagi dengan peruntukan tanah seekar yang diberi kerajaan negeri di tengah-tengah bandar Kota Bharu iaitu di Jalan Hamzah bagi membesarkan rumah ibadat kaum Hindu. Terlalu ramai kah kaum Hindu di Kelantan sehinggakan rumah ibadat mereka yang baru sahaja siap dibina itu hendak diperbesarkan lagi?. Jika anda pernah menjejakkan kaki ke Kelantan, saya berani mengatakan amat sukar untuk mencari bangsa Hindu.

Apatah lagi kuil yang sedia ada ini sentiasa 'sunyi' dan jarang mendapat kunjungan kaum Hindu kerana sememangnya bilangan mereka amat sedikit. Teringat saya ketika TG Nik Aziz melawat masjid di Kampung Berangan. Orang-orang kampung heboh sebentar apabila TG Nik Aziz hanya memberikan sumbangan RM50 ke dalam tabung masjid.

Kemudian beliau berangkat ke wat Siam di Tumpat setelah solat Jumaat dan mendermakan RM1,000 tanda keikhlasan dan hak sama rata kerajaan negeri. Bagi mereka yang meragui saya boleh bertanya kepada orang-orang di Kampung Berangan yang merupakan kubu kuat Pas. Untuk yang lebih jelas silalah saudara sendiri ke mana-mana wat Siam @ kuil Hindu di Kelantan dan tanyalah sami di sana tentang 'prihatinnya' kerajaan Pas terhadap mereka.

Saya sedih. Mengapa untuk membina masjid orang Melayu Kelantan perlu bersusah payah ke sana-sini meminta derma, sedangkan kuil Hindu dan berhala mendapat bantuan. Zaman jahiliah kah ini. Adakah hak sama rata itu menunjukkan jumlah masjid dan berhala perlu sama bilangannya? Pendapat peribadi saya, demi mendapat undi kaum lain, TG Nik Aziz perlu bertindak demikian.Kuasa di tangan beliau. Susah sangat kah ingin menolak pembinaan berhala, sedangkan Nabi Ibrahim AS bergadai nyawa memusnahkannya. ALLAHUAKBAR!!! Parti politik semuanya sama.

Saya tidak menyokong Barisan Nasional kerana saya telah disemai sejak kecil lagi bahawa BN adalah kafir. Tapi sekarang saya merasakan semua kafir termasuklah Pas Kelantan. Saya benci apabila Pas bergabung dengan DAP. Saya benci apabila Malaysia semakin jauh dari negara Islam apabila DAP berjaya memecah-belahkan UMAT ISLAM. Siapakah DAP?
DAP adalah anak kepada parti PPP Singapura.

Buktinya?

SEJARAH... Belajarlah sejarah.

Lagi buktinya?

Lee Kuan Yew telah pun datang melawat negeri yang dikuasai PAKATAN RAKYAT yang semakin hari semakin dekat menjadi miliknya.

YA ALLAH sesungguhnya aku kelu.

Hatiku pening... Mengapakah perpecahan umat Islam senang sahaja berlaku. Satukanlah mereka Ya Allah. Bagi mereka dari Pas, Keadilan mahupun UMNO, sambutlah seruan Islam untuk bersatu padu.

Mengapa orang-orang DAP begitu menentang kerajaan perpaduan?

Kerana mereka bimbang Melayu bersatu. Mereka bimbang ISLAM bersatu kerana di Malaysia ini rata-rata Melayu adalah Islam. Dengan segala ilmu yang saya ada mengenai Islam dan segala pemerhatian saya, DAP saya isytiharkan kafir harbi kerana telah banyak menggugat hak orang Islam. Perniagaan babi... penghapusan tulisan Jawi di beberapa buah tempat... menghasut Islam bergaduh sesama sendiri... terlampau meminta-minta dan mendesak berhala dibina... bahkan berhala sekarang ini jauh lebih 'GAH' dibandingkan dengan masjid.

ALLAHUAKBAR... BELALAH KAMI... SATUKAN KAMI...

Ingatlah wahai pembaca Islam... apabila DAP berjaya, maka UMNO tidak mampu lagi mengawal MCA... GERAKAN... MIC dan lain-lain kerana semestinya mereka akan bersatu dengan DAP memandangkan DAP kuat dan boleh menjamin masa depan mereka... dan agama mereka di bumi Melayu... ALLAHUAKBAR... Bertindaklah umat Islam bersatulah sebelum terlambat. Tiada satu pun Rasul yang diutuskan... tiada satu pun ulama yang dilahirkan... tiada sebuah ayat pun di dalam kalamullah yang menghalang perpaduan di antara mereka yang mengucapkan dua kalimah syahadah...

Sedarlah sekarang ini kaum kafir semakin berkuasa... buktinya... KUALA LUMPUR... PULAU PINANG... SINGAPURA... PERAK yang pernah dimiliki dan ditadbir oleh kuasa politik Melayu Islam secara majoritinya telah bertukar tangan kepada kaum kafir... Biasiswa JPA untuk Melayu ISLAM hanya tinggal 32 peratus selebihnya 62 peratus telah menjadi hak kaum kafir... bangunlah Melayu... bangkit... bangunlah Islam.

Hentikan ego... ALLAHUAKBAR!!!! BERKATILAH KAMI UMAT MELAYU ISLAM... BUKAKANLAH HATI KAMI UNTUK PERPADUAN SEBELUM TERLAMBAT.

Shahboy
Naib Presiden 1 Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

17 comments:

Anonymous said...

artikel bodoh!!!

konon umur 19 tahun dan anak tok imam la tu, entah-entah tua bangka dan AJK UMNO bahagian..woi!siapa yang menggantikan tulisan jawi di sekolah dulu, bukankah Tan Sri Khir Johari,Menteri Pendidikan dari UMNO?siapakah yang menggadaikan Tanah Melayu Singapura kepada Cina?bukankah kerajaan UMNO..Islam menganjurkan kebebasan beragama,lantaklah orang siam nak buat tokong besar,duit dia tanah dia..

Anonymous said...

jangan bergaduh kita sesama Islam, pasal berhala kat Kelantan tu biarlah orang Siam dengan Ajaran Budha nya. Kita orang Islam dengan ajaran Islam kita.

mengata kat orang dengan kata kata yang kesat juga kurang wajar.

SAMA SAMA LAH KITA HAYATI AJARAN ISLAM YANG SEBENARNYA.

Anonymous said...

anon 9:32. kau memang puki mak. Baca la dulu. pegi la buat kajian. Betul la TG nik aziz setan mata satu. Allahuakbar. semuga setan kekal di neraka jahanam!
kelantan yg nak jahanam, sibuk ngan singapura.
jawi yg ko pertikaikan... ptui!!

Anonymous said...

salam kalu ya pun nak marah2 kat PAS ke, kat sapa2 ke,bawak bertenang la,pasai gapo nak marah?mesti ada sebab musababnya kan, tapi kawe tidak la bersetuju bila demo kato kerajaan negeri tidak memnbina masjid di kelantan,saudara dah pi jale2 abis dah ke kat klete ni?untuk makluman kawe bukelah penyokong mana2 parti pun, cuma kalu kalu bercakap biarlah ada asas,jangan wat fitnah tau,dosa

Anonymous said...

kenapa isu masjid dan berhala? kat negeri2 lain tak der bina kuil atau gereja ka?kat mana gereja terbesar?kan PM kita mahukan 1Malaysia,baguslah, semua kaum ada tempat ibadat,biarlah kalu depa nak bina rumah ibadat, kita tak kacu depa, depa tak kacau kita, hidup 1M

Anonymous said...

Salam.

1)tumpat & certain area kt bachok mmg kwsn cina buddha. sila rujuk jbtn pendaftaran. no wonder temple diorg byk kt situ..dr time immemorial lg diorg beranak pinak kt situ. maksudnya tak pelik kalau ada temple buddha siap ngn patung besar2, lebih2 lagi kt tumpat yg dekat ngn siam. peratusan buddha sbg agama dan cina sbg kaum d kelantan sgt kecik berbanding islam dan melayu.

2)hehe..sape kata 19thn pas langsung tak wat masjid d kelantan.melampau la ni ckp cmni..saya pn orang klantan gak. ini memang blanket statement. terbaru (myb ada yg lg baru..) dh siap pn masjid budaya kt rantau panjang. dnamakan masjid jubli perak kot..
dan jgn lupa n jgn taktau kjaan kelantan wat byk banyak 'masjid merpati' iaitu masjid2 kecik d lokasi strategik dlm bandar utk kemudahan org bersolat dlm kesibukan menyelesaikan tugasan.

3)isu derma RM50 dan 1000..ini yang orang panggil tahalluf siyasi..kepandaian berpolitik, bukan politik membabi buta, tp lebih kpd cara berpolitik dan berdakwah kpd non muslim. membuktikan islam tak tolak agama lain, dan tak cari gaduh ngan agama lain. derma pada buddhist temple menunjukkan bahawa muslim recognize kebebasan beragama yang dinikmati non muslim. knapa nak bandingkan jumlah 50 & 1000 pastu pukul rata bahawa budhha ni sgt diangkat2 d kelantan. jumlah derma adlh ikut kemampuan dan keikhlasan masing2. mungkin TGNA tak bawa duit lebih etc..wallahua'lam.

3)isu lawatan lee kwan yew..ramai orang tau bhwa wlaupn LKY dh xjd PM sgpore, dia jd menteri mentor s'pore..n kejenya mmberi nasihat pd ptadbiran negara.
yang ramai orang tak tahu LKY dtg ke msia baru2 ni adalah utk 'merisik' situasi politik d malaysia. LKY is a smart n sharp person..dia dh faham d msia sokongan non malay pd BN dh makin terhakis, jd utk fahamkan dan rangka strategi utk menjaga kepentingan s'pura bl m'sia dimenangi PR, takkan dia nak jumpa federal gov je. inilah yang dinamakan cerdik dlm berpolitik. bila dh jumpa & berdialog dgn pemimpin2 PR yang memerintah negeri, LKY boleh menilai dan mengkaji gaya & hala tuju kepimpinan PR ni. apa yang dia dapat simpulkan, kita tak tahu...yang kita tahu dan faham ialah LKY tak pandang remeh pd kejayaan PR hari ni.

kalau dikatakan pas dibenci kerana bersekongkol dgn DAP-PPP-LKY..
a)mnta maaf saya kurang arif kisah PPP.
b)tapi mengaitkan hubungan pas & LKY kerana lawatan tersebut adlh kurang tepat. ini kerana media massa perdana tidak melaporkan pun pertemuan2 ini. diulangi, tiada laporan pun. yg dlaporkan cuma pertemuan dgn pemimpin dr BN. cuba fikir, jika LKY ada muslihat (atau disyaki) yang menguntungkan pas dan merugikan islam, pertemuan LKY dan pimpinan PR akan dihebohkan dan digembar gemburkan. pemuda BN pun akan turun berdemonstrasi..malah isi perbincangan yang spatutnya jadi rahsia pun akan ada leakage di alam maya ni. mengapa media massa perdana membisu tentang ni? malah yg dihighlightkan ialah lawatan LKY sbg lawatan mengimbas kenangan lama, memori kedatangn dia ke m'sia satu letika dahulu..etc. fikirkan.

cukuplah smpi sini dl. isu lain2 perhaps ada org lain nk tlg jawab or explain sbb sy tak arif sgt. moga semua dpt manfaat.

PolanPolan said...

Salam tuan blog

En.Anon 9:32 yg bijaksana

* jgn pandang rendah pada anugerah yang Allah berikan kepada anak muda itu.

* Tulisan jawi bukanlah melambangkan seseorang/negara itu Islam, tulisan jawi berasal dari tulisan arab cuma bezanya sebutan dalam bahasa melayu.

* British memberi singapura kepada cina pada ketika itu menterinya org cina, pada 1963 british meyerahkan semula SG utk untuk bergabung dgn tanah melayu..dari situ la terbentuknya MALAYSIA, SG join MY x lama, dlm 2 thn lebih je, apa x nya..sudah la tanah SG tu dari kepulauan melayu, cina nak mintak keistimewaan lebih2 lak, mereka nak kan hak mereka sebagai "Malaysian Malaysia" sama seperti apa yg DAP tuntut skang ni, klu dulu kepalanya LEE KUAN YEW dari PAP, sekarang ni lak LIM KIT SIANG dari DAP, = brotherhood. apabila macam2 tuntutan dibuat oleh cina, maka terjadi la rusuhan kaum, dipendekkan cerita tungku abdul rahman terpaksa melepaskan SG dari MY, jadi jawapan kepada Anon 9:32 British la yg menggadaikan tanah melayu pada cina.. agak2 klu Anon ni x paham gak, pi la masuk kelas sajarah balik.

* kenapa pula ye org siam buddha hendak buat tokong besar di tanah Islam, kenapa x dibuatnya di negara sendiri? bukan ke nnt lg meyukarkan PAS nak berdakwah apabila penempatan buddha didirikan. PAS pula berlembut dlm soal ni? sedangkan org yg seagama,sebangsa mesti bermesyuarat dahulu dlm rakan pakatan untuk dapat kebenaran berbincang dgn UMNO.

sori klu ada yg terasa..ehe

Sharps Shooters said...

ada orang tu nak kritik... tapi takde plak blog.. bacul ke? kahkahkahkah!

saripDOL said...

bodoh anon 9:32.Bukan gadai kat cina tapi cina nak sembelih melayu time tu.Bodoh tak tau sejarah.PAP ayah kpd DAP time tu dah mmg control singapore.Cam pulau pinang sekarang.Sekarang puak-puak ko bagi kat DAP.Nanti tengoklah.Penyokong PAS mmg bengap.Bongkak dgn kuasa skang.Pasal PAP menanglah rusuhan 13 Mei berlaku.Cina menang besar.org melayu marah. Lepas tula baru DEB dibuat nak bagi org melayu peluang berjaya.Hasilnya anak petani,penoreh getah , nelayan dah jadi orng besar2 sekarnag.Sekarang kat kampung-kampung ade banglo psl anak die berjaya buat rumah sebelah umah buruk ayah.itulah hasil DEB.Budak2 melayu gi overseapun atas dasar DEB.Kalau tak jgn harap.Sekarang semua bongkak kate melayu dah boleh bersaing pigi dah.Pergila shopping complex besar2.Sume cina.Melayu duk sibuk berniaga MLM.macam mane nak maju.Jangan jadi JUMUD manusia oiii.

pakngah santan said...

itu pun pas kelantan dabik dada yang kelantan negeri serambi mekah. buat malu islam saja dan mencemar bandar suci mekah saja. panggillah serambi serambu ka apa-apa.

patung budha tinggi melangit. tak kan takut kat kafir kot? berapa ramai sangat depa di kelantan? suruh depa buat rendah sikit lah. nak kuasa punya pasal, matlamat boleh menghalalkan cara.

:: hayati :: said...

saudara sume jgn ler gaduh2...
hmmm sy xtau nk komen pasal politik...cume nk tegur shahboy dua benda jer,

1-jgn mengkafirkn org lain tkut nnt bole kena kt dri sendri...na`uzubillah...

2-yg berhak mengishtiharkn jenis kafir samada harbi atau x tu ialh pemerintah bknny rakyat...

wallahu`alam...maaf kalu sy salah...

arifbillah said...

janganlah suka nak menghukum saja,kalau nak komen macam macam boleh di bangkitkan,kalau di kelantan ada patong budda di selangor ada patong murugan ada kuil yang besar-besar,banyak lagi patong di genting tempat yang kamu suka sangat pergi bercuti.kenapa kamu tak membantah sebab kamu yang sokong.kita sepatutnya ingat Allah banyak-banyak,melihat wanita tak tutup aurat dah tak cakap apa......

Anonymous said...

apa sudahnya kalau sesama islam asik nak kutuk sesama sendiri baik jangan jadi orang islam tak habis-habis buat dosa,yang kamu kutuk dan caci itu semuanya hak Allah,diri kamu sendiri hak Allah kenapa tak jaga dan sayangkan diri kamu,segala yang ada didepan mata kamu adalah ujian buat kamu tiada satu hak kita,kalau kamu kutuk orang lain sama kamu kutuk Allah hukumnya haram dan syirik

Abdullah said...

nama 'shahBoy' ni mcm budak gay je... ko gay ke wei?... eeuuwww! agama tak betol, ada hati nak cakap pasal agama... ko g blajar arab, paham Quran sebijik, pastu ko tulis balik blog ko ni... baru betol nak cakap kat orang! BODOH!

syukri ('',) said...

Kau ingat kat Mekah xde ade agama lain ke? kau nie lau xbelajar sejarah Islam baik xyah nak cakap laaa.... Dalam peperangan pun Rasulullah kata jangan musnahkan rumah ibadah... Rumah ibadah itu penting sebab semua orang bukan sama kepala ngan kita.... Dia nak bina berhala ke, nak bina gereja ke, tengok atas keperluan penduduk tersebut laaaa... Isu bina masjid... lau bina2 pun lau jemaah xde wak benda... baik salurkan duit kepada yang lebih memerlukan drp bina masjid yg besar mcm sebuah ngeri 2.... ade ke patut tabligh duduk 3 hari kat situ nak sebarkan agama di cas agar bayar bil air.... ? xpatut langsung...

syukri ('',) said...

Kau ingat kat Mekah xde ade agama lain ke? kau nie lau xbelajar sejarah Islam baik xyah nak cakap laaa.... Dalam peperangan pun Rasulullah kata jangan musnahkan rumah ibadah... Rumah ibadah itu penting sebab semua orang bukan sama kepala ngan kita.... Dia nak bina berhala ke, nak bina gereja ke, tengok atas keperluan penduduk tersebut laaaa... Isu bina masjid... lau bina2 pun lau jemaah xde wak benda... baik salurkan duit kepada yang lebih memerlukan drp bina masjid yg besar mcm sebuah ngeri 2.... ade ke patut tabligh duduk 3 hari kat situ nak sebarkan agama di cas agar bayar bil air.... ? xpatut langsung...

dimie said...

bodo jgk mu nih...nk wat masjid banyok nk wat gapo kalu ore be mu xg..

Karpal Singh - Singh Is King

Karpal Singh - Singh Is King
mamat ni dah nyanyuk dah.. emm jalan pun dah tak boleh dah.. ada hati nak jadi KING... Samdol ada la.. Muka mcm Dogong Afrika ada pulak keinginan nak jadi King... Baduwa Rascall.... !!!

Wild Dogs !!!!

Wild Dogs !!!!
Memang Bahaya, Memang Liar dan Sememangnya GANAS!!!! ( Kurap pun ada)

DRAGONBALL MALAYSIA

DRAGONBALL MALAYSIA

ROAD TO BUKIT SEMALBAU

ROAD TO BUKIT SEMALBAU
kini filem terbaru arahan Anwar Baba yang memaparkan kisah kehidupan haiwan di Bukit Selambau. Mereka seronok berada di sana sehinggalah kedatangan BaBi ( suara latar Tressa Kok) yang cuba untuk merampas kuasa Singa ( suara latar Anwar Ibrahim) dan mahu menjadi raja di kawasan Bukit Selambau itu. Apakah kesudahannya??? marilah sama-sama kita saksikanya di pawagam yang berdekatan