Followers

Thursday, March 12, 2009

Status BAR Council Perlu Dinilai - Bar Council Dilihat Tidak Profesional dan "Anti Establishment" !!!!!

(BAR Council dilihat tidak releven lagi..)

Malaysia Bar Council atau lebih dikenali sebagai Majlis Peguam merupakan salah satu pertubuhan yang berdiri diatas nama NGO "Non Governmental Organisation" sepatutnya penubuhan ini adalah untuk menjaga kebajikan Ahli-Ahli majlis peguam yang lain. Sepatutnya Majlis peguam ini merupakan sebuah persatuan yang tidak mempunyai unsur-unsur politik. Akan tetapi sejak 2 tahun kebelakangan ini Majlis Peguam ini dilihat mula menampakkan ciri-ciri tidak Profesionalnya dan menjadikan reputasi BAR Council sebagai salah satu badan yang unggul.. kian TERCALAR!!!

Dimanakah silapnya perkara ini boleh terjadi. Bar council secara terang-terang telah mula menyokong parti pembangkang dalam setiap isu yang diutarkan. Apa sudah jadi dengan Bar Council yang kini mula tidak dihormati oleh rakyat. Memang benar kebanyakkan ahli majlis tertinggi BAR ini mempunyai kepentingan di dalam parti pembangkang akan tetapi janganlah mempergunakan sesebuah organisasi yang unggul sebagai tempat anda untuk mendapat pengaruh. Anda seorang LAWYER bukannya nak jadi LAWYER BUROK!!!!!!

( Jangan nanti BAR Council akan dilihat seperti ini...)

Shahboy petik antara hujah yang telah diutarakan oleh BAR COUNCIL dimana kita boleh lihat bagaimana Bar council sudah tidak releven lagi.

Pertama pada 16 September yang lalu Malaysia telah digemparkan dengan agenda Anwar Ibrahim yang cuba untuk membeli wakil rakyat supaya kerajaan PR ( Perosak Rakyat) ini dapat membentuk kerajaan ( Penderhaka Raja). Apabila isu ini ditanyakan kepada majlis peguam, mereka menjawab bahawa perkara yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim tidak menyalahi undang-undang dan dasar amalan Demokrasi sesebuah negara.

Namun apabila kita mengutarkan tentang isu ISA ( Internal Security Act), lain pula yang dijawabnya. ISA perlu dibubarkan kerana ianya tidak releven dengan undang-undang demokrasi.. Apa yang hang duk cakap ni SAMDOL.. ISA merupakan undang-undang negara dan telah dipersetujui sejara majoriti 2/3 di dalam parlimen. Bukan lagi undang-undang yang sah ker.??? lain kali kalau nak mengaku Lawyer Yang tersangat bagus perlulah ada pendirian yang jangan hanya mahu mengikut angin seperti lalang!!!!

Shahboy setuju dengan apa yang telah diutarakan pada pagi ini oleh Dato Mukhriz di parlimen dimana menurut beliau Bar Council perlu dinilai semula keberkesananya sebagai sebuah badan yang Profesional dan tidak berunsurkan politik. kita tak nak suatu hari nanti Lawyer yang bakal menjaga keadilan negara kita ini lemah dan tidak mempunyai kualiti langsung!!!!!!!

Shahboy
Naib Presiden 1 Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

2 comments:

PAPA GOMO said...

BETUL LAH BRO..
INI BAR COUNCIL DAH MACAM PASAR!!!
INI LAH KALAU BANYAK SANGAT BANGSA INDIA DOK MENEMPEL DALAM TU!!
SEMUA SUDAH AUTA SANA SINI.

AKU RASA TAK MUSTAHIL SATU HARI NANTI BAR COUNSIL NI AKAN LEBIH KEMARUK DALAM MENGHURU HARAKAN RAKYAT.

Anonymous said...

Semua peserta lawan dalam drama yang berpanjang lebar ini,walaupun sudah pun mengeluarkan kenyataan demi kenyataan dan Titah demi Titah.
Masih ade pelakon baru dan juga yang lama sapertic Bar Koncil yang terus keluarkan kenyatan dan juga jalankan tindak tanduk tanduk bertujuan dan matlamat yang asal —- Kehinaan kpd DYMM dan menyoal hak orang Melayu, Islam, perlembagaan.
Soal nya sudah ke belum ke pihak pihak itu sampai ke garis batasan ?
Sudah ke mereka sampai ke titik noktah yang tidak bolih patah balik ?
Atau pun semua pihak mencari cari garis itu atau noktah yang bergerak ?
Atau semua pihak yang ade kuasa masih tidak mahu mengambil pendirian yang jelas ?
Atau pun saperti sahabat saya istilahkan TAHUN MELAWAT MAKHAMAH dan hari ini ada PAKEJ RANSANGAN dan MINI BAJET termasuk bayaran kepada peguam peguam bebas ?
Menteri ada, tapi yang perdana adalah Proton Perdana.
Ke mana pergi “the Leadership FACTOR” kedua pihak pemerintah dan pembangkang?
Tiap tiap satu orang yang berpangkat,berkedudukan dan
berkuasa tunggu dan lihat ?
Tunggu tumpah darah ?
CARPE DIEM atau Quo Vadis ?
changkat lobak.
arjuna waspada.

Karpal Singh - Singh Is King

Karpal Singh - Singh Is King
mamat ni dah nyanyuk dah.. emm jalan pun dah tak boleh dah.. ada hati nak jadi KING... Samdol ada la.. Muka mcm Dogong Afrika ada pulak keinginan nak jadi King... Baduwa Rascall.... !!!

Wild Dogs !!!!

Wild Dogs !!!!
Memang Bahaya, Memang Liar dan Sememangnya GANAS!!!! ( Kurap pun ada)

DRAGONBALL MALAYSIA

DRAGONBALL MALAYSIA

ROAD TO BUKIT SEMALBAU

ROAD TO BUKIT SEMALBAU
kini filem terbaru arahan Anwar Baba yang memaparkan kisah kehidupan haiwan di Bukit Selambau. Mereka seronok berada di sana sehinggalah kedatangan BaBi ( suara latar Tressa Kok) yang cuba untuk merampas kuasa Singa ( suara latar Anwar Ibrahim) dan mahu menjadi raja di kawasan Bukit Selambau itu. Apakah kesudahannya??? marilah sama-sama kita saksikanya di pawagam yang berdekatan